Ο όρος video games αναφέρεται σε κάθε τύπου ηλεκτρονικά παιχνίδια, τα οποία υπάρχουν πλέον σε κάθε σπίτι που διαθέτει μια συσκευή με οθόνη και πληκτρολόγιο (κινητό, κονσόλες, υπολογιστές). Υπάρχουν πολλοί τύποι παιχνιδιών όπως παιχνίδιαpuzzle, περιπέτειας και άλλα. Οι βασικοί χρήστες των video games είναι τα παιδιά και οι έφηβοι, διότι η κινούμενη εικόνα και το εικονικό περιβάλλον διεγείρουν τη φαντασία τους.
Αναμφίβολα, λοιπόν, τα video games και η συχνή χρήση τους από τα παιδιά, αποτελούν μια πραγματικότητα, καθώς τους αρέσει να παίζουν και να περνούν ευχάριστα την ώρα τους, ένα γεγονός που επιφανειακά δεν παρουσιάζει κάποια επικινδυνότητα.
Η χρήση με μέτρο τέτοιων παιχνιδιών, μπορεί να επιφέρει αρκετά θετικά αποτελέσματα στο παιδί, βοηθώντας το να αναπτύξει αρκετές δεξιότητες και να καλλιεργήσει τη φαντασία του. Συμβάλει στην ανάπτυξη και στη βελτίωση κάποιων γνωστικών δεξιοτήτων όπως:
Κοιτώντας όμως λίγο καλύτερα το θέμα, εύκολα συνειδητοποιούμε ότι σήμερα η χρήση των video gamesμπορεί να έχει και αρνητικές επιδράσεις στο παιδί. Συγκεκριμένα, τα παιχνίδια που παίζουν σήμερα τα παιδιά έχουν μια σημαντική ιδιαιτερότητα, είναι διαδικτυακά (παίζονται online από υπολογιστή) και υπάγονται στις κατηγορίες M.M.O.R.P.G. (massive multiplayer online roleplaying games-μαζικά, πολλαπλών παιχτών, διαδικτυακά παιχνίδια ρόλων) και R.P.G. (role playing games-παιχνίδια ρόλων). Σε αυτά, ο χρήστης φτιάχνει ένα χαρακτήρα τον οποίο διαχειρίζεται ολοκληρωτικά. Αυτός, συναναστρέφεται με άλλους χαρακτήρες μέσα στο παιχνίδι, δίνοντας έτσι την αίσθηση μιας δυναμικής online κοινωνίας, στην οποία το παιδί “ζει” παράλληλα, μέσω του χαρακτήρα που έχει φτιάξει. Αυτό επηρεάζει τον τρόπο ζωής του παιδιού και του εφήβου με ποικίλους τρόπους.
Ένα σημαντικό θέμα που συζητείται αρκετά είναι, το κατά πόσο τα παιχνίδια που περιέχουν βία -και συγκεκριμένα τα παιχνίδια που αναφέρθηκαν- επιδρούν στη συμπεριφορά του παιδιού. Οι απόψεις και τα αποτελέσματα των ερευνών ποικίλουν. Υπάρχει η άποψη πως οι βίαιες συμπεριφορές υιοθετούνται από τα παιδιά λόγω του ότι θέλουν να μιμηθούν τον ήρωα του παιχνιδιού και να αποτελέσουν ένα πρότυπο επιτυχίας (εικόνα του “δυνατού” στο σχολείο ή την παρέα), μέσω μιας βίαιης και παράνομης συμπεριφοράς. Το παιδί, βλέποντας τον ήρωα του παιχνιδιού να γίνεται καλύτερος και πιο δυνατός χρησιμοποιώντας βία και έχοντας παραβατική συμπεριφορά, πιστεύει πως μιμούμενος τον ήρωά του θα έχει τα ίδια αποτελέσματα.
Μια άλλη άποψη υποστηρίζει πως αυτό σπάνια συμβαίνει γιατί η βίαιη και παράνομη δραστηριότητα αρχίζει και τελειώνει στην διάρκεια του παιχνιδιού, χωρίς να συνεχίζεται ή να υιοθετείται από το παιδί στην υπόλοιπη καθημερινότητά του. Παραμένει λοιπόν στα όρια του παιχνιδιού.
Κάτι επίσης σημαντικό που πρέπει να αναφερθεί, είναι πως μέσω της χρήσης των διαδικτυακών παιχνιδιών/ρόλων, μειώνεται για το παιδί η αξία της επικοινωνίαςμε το πραγματικό του περιβάλλον. Η ενασχόλησή του με το εικονικό περιβάλλον – που έχει όλα τα στοιχεία του πραγματικού, όπως η συνομιλία, συνεργασία, αποτυχίες, επιτυχίες, εξέλιξη – μειώνει την προσπάθειά του να συναναστρέφεται και να επενδύει στις σχέσεις του με την οικογένεια ή τους φίλους.
Όταν το παιδί αφιερώνει τον περισσότερο ελεύθερο χρόνο του στην onlineκοινωνία των παιχνιδιών αυτών, βιώνοντας από εκεί εμπειρίες και συναισθήματα, οι πραγματικές διαπροσωπικές σχέσεις έρχονται σε δεύτερη μοίρα. Δεν ασχολείται αρκετά με πολιτιστικές, κοινωνικές ή αθλητικές δραστηριότητες, με συνέπεια να μην εξελίσσεται σε προσωπικό επίπεδο, παρά μόνο στο πλαίσιο της εικονικής/ψεύτικης ζωής “μέσα” στο παιχνίδι.
Παράλληλα, το παιδί που παίζει πολλές ώρες, μπορεί να εμφανίσει κάποια κλασσικά χαρακτηριστικά εξάρτησης από τα video-games, όπως το να θέλει να παίζει ακόμη περισσότερο και να μην αρκείται σε μια μετριασμένη και σταθερή χρήση. Επιπλέον, μπορεί να νιώθει άσχημα -κυρίως ψυχικά- όταν δεν παίζει, αφού πλέον θεωρεί ως κύρια δραστηριότητα της ζωής του το παιχνίδι και μέσω αυτού να νοιώθει καλά.
Μερικά πιθανά ανησυχητικά συμπτώματα είναι:
Η εξάρτηση μπορεί να πάρει μεγάλες διαστάσεις, σε βαθμό που το άτομο να χρειάζεται υποστήριξη από επαγγελματίες ψυχικής υγείας ώστε να απεξαρτηθεί. Ενδεικτικά θα μπορούσε να αναφερθεί, η ύπαρξη προγραμμάτων απεξάρτησης από τα online video games στην Ολλανδία και την Ιαπωνία και η περίπτωση του παιδιού στην Ελλάδα που απειλούσε ότι θα αυτοκτονήσει, όταν άκουσε ότι θα του απαγορεύσουν τη χρήση.
Μιλάμε βέβαια για ακραίες περιπτώσεις, που όμως υπάρχουν και δείχνουν ότι η χρήση των video games μπορεί να γίνει κατάχρηση και να επιφέρει αρνητικές συνέπειες.
Άλλη μια διάσταση του θέματος είναι ότι η έννοια της ψυχαγωγίας αλλάζει. Σ’ αυτό βοηθά και η θετική κυρίως άποψη που έχουν οι γονείς για την ενασχόληση του παιδιού με τον υπολογιστή και το διαδίκτυο. Η κοινωνία σήμερα θεωρεί αναγκαία τη γνώση των νέων τεχνολογιών και οι γονείς θέλουν και αποδέχονται να χρησιμοποιεί το παιδί τους υπολογιστή. Η χρήση όμως, για το παιδί, αφορά κυρίως τα διαδικτυακά παιχνίδια. Έτσι είναι σαν να αφήνουμε το παιδί να παίζει πολλές ώρες, δικαιολογώντας το, σκεπτόμενοι πως εξοικειώνεται με τις νέες τεχνολογίες.
Λαμβάνοντας υπόψιν τις ατομικές και κοινωνικές διαστάσεις που έχει η χωρίς μέτρο χρήση των video games, θα μπορούσαμε να δούμε και κάποιες μεταγενέστερες συνέπειες. Όταν το παιχνίδι γίνεται αυτοσκοπός και η πραγματική ζωή κάτι δευτερεύον, το παιδί θα δυσκολευτεί να αναπτύξει δεξιότητες ώστε:
· να αντιμετωπίσει δυσκολίες,
· να κοινωνικοποιηθεί,
· να αναπτύξει ουσιαστικές σχέσεις με τους γύρω του,
· να αποκτήσει εμπειρίες και
· να επιτύχει καινούργια πράγματα στη ζωή του.
Ο τρόπος διαπαιδαγώγησης του παιδιού από την οικογένεια, το σχολείο και το υπόλοιπο κοινωνικό περιβάλλον παίζει σημαντικό ρόλο στην στάση του παιδιού απέναντι στα video games.
Η οικογένεια καλό είναι να:
· ενθαρρύνει το παιδί να συμμετέχει σε δραστηριότητες που θα το βοηθήσουν να ανακαλύψει τι το ενδιαφέρει και το ψυχαγωγεί,
· παροτρύνει το παιδί να συναναστρέφεται με ανθρώπους,
· μάθει το παιδί να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες στις σχέσεις με τους άλλους,
· επικοινωνεί ουσιαστικά με το παιδί,
· δίνει αξία στη γνώμη του παιδιού,
· συζητούν μαζί του για το πώς μπορεί να λύσει τα προβλήματά του.
Οι γονείς επίσης θα μπορούσαν:
Το σχολείο, ως κύριος χώρος κοινωνικοποίησης και διαπαιδαγώγησης του παιδιού,μπορεί μέσω του τρόπου λειτουργίας του και των δράσεών του να:
Το internet λοιπόν αποτελεί σίγουρα ένα εργαλείο, ένα παράθυρο στη γνώση, αρκεί να γνωρίζουμε τους κινδύνους που ελλοχεύουν και να προφυλασσόμαστε. Έτσι, μπορούμε να γευτούμε τις άπειρες δυνατότητές του για την ψυχαγωγία μας και τη μάθησή μας.
Τα παιχνίδια είναι αυτά που παρέχουν διασκέδαση και συντροφιά για κάποιες ώρες, αντιγράφοντας τη ζωή και την κοινωνία μας και βάζοντας στοιχεία που διεγείρουν τη φαντασία μας.
Τα video games είναι ένας τρόπος ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης αρκεί να υπάρχει η γνώση για την κατάλληλη χρήση με μέτρο όπως σε όλα τα πράγματα που μας ψυχαγωγούν.
Ναπολέων Παπαγεωργίου
Πηγές:
|
Οι έρευνες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια δείχνουν και τα επαγγέλματα του μέλλοντος. Αυτά δηλαδή που προσφέρουν σίγουρη εργασία σε ένα περιβάλλον που αλλάζει συνεχώς και με την ανεργία να έχει ξεπεράσει το 27%.
Τουρισμός: Υπολογίζεται ότι θα δημιουργήσει 220.000 θέσεις εργασίας την επόμενη δεκαετία. Παρά το αρνητικό στοιχείο της εποχικότητας υπάρχουν σημαντικές προοπτικές σε επαγγέλματα όπως :
- Υπεύθυνος οργάνωσης δραστηριοτήτων στις διάφορες μορφές τουρισμού (ιατρικός, θρησκευτικός, αθλητικός, περιπατητικός, αρχαιολογικός, εναλλακτικός).
- Υπεύθυνος καταλύματος ή ταξιδιωτικού πρακτορείου.
- Ξεναγός σε ιστορικά αξιοθέατα ή και ενάλιες αρχαιότητες.
- Υπεύθυνος πολιτιστικών εκδηλώσεων για την οργάνωση εκθέσεων, παραστάσεων κ.λπ.
- Υπεύθυνος εμπορίου εξειδικευμένων ειδών που αφορούν στο βουνό ή στη θάλασσα.
- Σεφ, διευθυντής τροφίμων και ποτών.
- Στέλεχος διαδικτυακού τουριστικού marketing.
Υγεία: Σύμφωνα με την Καθημερινή, παραμένει κλάδος με ζήτηση, καθώς η γήρανση του πληθυσμού, αλλά και η αύξηση του προσδόκιμου ζωής ενδεχομένως να φέρουν αύξηση της απασχόλησης στον κλάδο. Μελέτες κάνουν λόγο για δημιουργία 2 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας πανευρωπαϊκά τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΒ επαγγέλματα με ζήτηση στο μέλλον είναι τα ακόλουθα:
Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΒ επαγγέλματα με ζήτηση στο μέλλον είναι τα ακόλουθα:
- Χημικός με ειδίκευση στην έρευνα και την παραγωγή φαρμακευτικών και παραφαρμακευτικών προϊόντων.
- Ιατρός κλινικός γενετιστής.
- Κλινικός παθολογοανατόμος.
- Φαρμακοποιός - φαρμακολόγος ή κλινικός φαρμακοποιός.
- Υπεύθυνος διασφάλισης ποιότητας.
- Μοριακός βιολόγος.
- Ιατρός επείγουσας ιατρικής.
- Ψυχολόγος με ειδίκευση στην κοινωνική κλινική ψυχολογία των εξαρτήσεων.
- Νοσηλευτής γηριατρικής.
- Πληροφορικός της υγείας.
Ενέργεια και πράσινη τεχνολογία: Το γεγονός ότι θα ιδρυθεί πανεπιστημιακό τμήμα για την έρευνα κοιτασμάτων πετρελαίου καταδεικνύει τις προοπτικές που έχει ο κλάδος της ενέργειας, άποψη που ενδυναμώνεται ακόμη περισσότερο και από τον φυσικό πλούτο που έχει η Ελλάδα και των προοπτικών των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Επαγγέλματα που θα μπορούσαν να έχουν μεγάλη ανάπτυξη:
Επαγγέλματα που θα μπορούσαν να έχουν μεγάλη ανάπτυξη:
- Ενεργειακός μελετητής.
- Εξειδικευμένο στέλεχος σε τεχνολογίες ΑΠΕ.
- Εξειδικευμένο στέλεχος σε συστήματα ηλεκτρικής ενέργειας.
- Τεχνικός αυτοματισμών.
- Τεχνικός φωτοβολταϊκών συστημάτων.
- Σύμβουλος ενεργειακών επενδύσεων.
- Εξειδικευμένο στέλεχος σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας.
- Εξειδικευμένο στέλεχος στον βιοκλιματικό σχεδιασμό και στις κτιριακές εφαρμογές.
- Εξειδικευμένο στέλεχος σε συστήματα - δίκτυα αερίων.
- Εξειδικευμένο στέλεχος σε θέματα προστασίας περιβάλλοντος.
- Τεχνικός αιολικών συστημάτων.
Μεταποίηση: Τρόφιμα και δομικά υλικά
Ο κλάδος τροφίμων άντεξε στην κρίση και αποτελεί σταθερά ένα από τα σημαντικότερα τμήματα της ελληνικής μεταποίησης και έναν από τους βασικούς κινητήριους μοχλούς της ελληνικής οικονομίας. Μπορεί στον τομέα αυτό την κατάσταση να παραμένει σκιώδης και οι μισθοί να έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα και στην παρούσα φάση δεν υπάρχει κάτι βέβαιο για ανάπτυξη του κλάδου.
Αλλος τομέας μεταποίησης είναι τα δομικά υλικά, καθώς υπάρχει πολύ μεγάλη ποικιλία προϊόντων, αριθμός επιχειρήσεων και ισχυρή εξωστρέφεια. Τομείς με καλές προοπτικές χαρακτηρίζονται, επίσης, τόσο ο τομέας του μετάλλου όσο και η ξυλουργική.
Θέσεις εργασίας:
Ο κλάδος τροφίμων άντεξε στην κρίση και αποτελεί σταθερά ένα από τα σημαντικότερα τμήματα της ελληνικής μεταποίησης και έναν από τους βασικούς κινητήριους μοχλούς της ελληνικής οικονομίας. Μπορεί στον τομέα αυτό την κατάσταση να παραμένει σκιώδης και οι μισθοί να έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα και στην παρούσα φάση δεν υπάρχει κάτι βέβαιο για ανάπτυξη του κλάδου.
Αλλος τομέας μεταποίησης είναι τα δομικά υλικά, καθώς υπάρχει πολύ μεγάλη ποικιλία προϊόντων, αριθμός επιχειρήσεων και ισχυρή εξωστρέφεια. Τομείς με καλές προοπτικές χαρακτηρίζονται, επίσης, τόσο ο τομέας του μετάλλου όσο και η ξυλουργική.
Θέσεις εργασίας:
- Διευθυντής μονάδας βιομηχανίας.
- Υπεύθυνος μηχανημάτων και εργοστασίου.
- Χειριστής μηχανημάτων.
- Υπεύθυνος ανάπτυξης της παραγωγικής διαδικασίας.
- Υπεύθυνος εφοδιαστικής αλυσίδας.
- Διευθυντής τμήματος εξαγωγών.
- Στέλεχος Διαχείρισης Ασφάλειας και Ποιότητας Τροφίμων.
- Επιστήμονας έρευνας.
- Μηχανικός Υποδομών.
- Εξειδικευμένο στέλεχος Περιβαλλοντικής Προστασίας.
- Μηχανικός Τεχνολογίας Μεταλλικών Υλικών.
- Τεχνίτης κατασκευών αλουμινίου – μετάλλου.
Ναυτιλία: Ο κλάδος, παρά την κρίση, χαρακτηρίζεται από σταθερή αύξηση στη δημιουργία νέων θέσεων, οι οποίες είναι υψηλής ειδίκευσης και αντίστοιχα υψηλών αμοιβών, αλλά ο αριθμός τους δεν είναι πολύ μεγάλος ακόμη. Μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί η ανάδειξη του Πειραιά σε «ναυτιλιακό κέντρο»
Θέσεις:
Θέσεις:
- Στέλεχος ναυτιλιακών επιχειρήσεων.
- Πράκτορας πλοίων.
- Ναυτιλιακός δικηγόρος - νομικός σύμβουλος.
- Ναυλομεσίτης.
- Υπεύθυνος λογιστηρίου.
- Εκμισθωτής μεταφορικών μέσων για υδάτινες μεταφορές.
- Τροφοδότης πλοίων.
- Υπεύθυνος marketing και επικοινωνίας.
- Νηογνώμονας.
- Σχεδιαστής μηχανών πλοίων.
Γεωργία: Δέκα ειδικότητες για έναν ανερχόμενο κλάδο. Η τάση επιστροφής στην περιφέρεια είναι γεγονός και θα συνεχιστεί. Σε μια αγορά εργασίας στην οποία από το 2008 έως το 2013 χάθηκε το 23,4% των θέσεων εργασίας, η «απώλεια» στη γεωργία ήταν μόνο 7,4%, μικρότερη κάθε άλλου κλάδου, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Μάλιστα καταγράφεται και άνοδος 3,7% στους αυτοαπασχολούμενους στον κλάδο και 8,5% στους μισθωτούς.
Χαρακτηριστικά προτεινόμενες θέσεις:
Χαρακτηριστικά προτεινόμενες θέσεις:
- Γεωπόνος.
- Στέλεχος εργαστηρίου ελέγχου ποιότητας.
- Μηχανικός υποδομών και συντήρησης.
- Τεχνολόγος τροφίμων, οινοποιίας.
- Βιοτεχνολόγος.
- Υπηρεσίες Βιολογικής Οικολογικής Γεωργίας.
- Υπηρεσίες Θερμοκηπίων.
- Τεχνικός Αρδεύσεων.
- Διαχειριστής Γεωργοκτηνοτροφικών Εκμεταλλεύσεων.
- Τεχνικός Πτηνοτροφίας - Αναπαραγωγής Αγροτικών ζώων.
Ψηφιακή τεχνολογία και επικοινωνίες – ηλεκτρονικό εμπόριο: Είναι ο κλάδος που αντέχει καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο στην κρίση, παρουσιάζοντας μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης. Συνήθως υπάρχουν πάρα πολλές αγγελίες για θέσεις εργασίας, ενώ, συχνά πυκνά κολοσσοί του κλάδου θα αναζητήσουν υπαλλήλους για συγκεκριμένους τομείς και νέα προγράμματα.
Ο κατάλογος με τα επαγγέλματα:
Ο κατάλογος με τα επαγγέλματα:
- Ειδικός ανάπτυξης εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας.
- Προγραμματιστής
- Ειδικός ανάπτυξης λογισμικού.
- Αναλυτής συστημάτων
- Σχεδιαστής ή μηχανικός δικτύων
- Υπεύθυνος Διαδικτύου
- Σχεδιαστής ενοποιημένων συστημάτων.
- Υπεύθυνος ποιότητας ή ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων και δικτύων
- Διαχειριστής βάσεων δεδομένων και κέντρων δεδομένων.
- Μηχανικός υλικού (hardware engineer)
- Ειδικός εφαρμογής ελέγχων στην ανάπτυξη λογισμικού και την εγκατάσταση υλικού.
Πηγή: Imerisia.gr