Ο σπαστήρας χρονολογίας 1951 χάλαγε συνέχεια σύμφωνα με μαρτυρίες κατοίκων. Οι δύο εργάτες βρήκαν τραγικό θάνατο στα «σαγόνια» του προβληματικού και πανάρχαιου μηχανήματος. |
Αναπάντητα ερωτήματα έχει αφήσει το εργατικό δυστύχημα που συνέβη στην Ικαρία πριν από μία εβδομάδα και κόστισε τη ζωή σε δύο εργάτες.
Ο Ηλίας Καρούτσος και ο Ηλίας Γενούζος, 54 και 59 ετών αντίστοιχα, εργάζονταν σε εργοτάξιο της εταιρείας P & C Development-Παναγιωτόπουλος Α.Ε., που είχε αναλάβει το έργο διάνοιξης του δρόμου Κάλαμος-Νας με διαγωνισμό από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου.
Ενα έργο που, σύμφωνα με κατοίκους της περιοχής, είχε βαλτώσει πολλά χρόνια, με συνεχείς διακοπές και καθυστερήσεις, εξαιτίας -μεταξύ άλλων- της παλαιότητας και ακαταλληλότητας των μηχανημάτων που συνεχώς μπλόκαραν και χαλούσαν.
Οι δύο άντρες βρήκαν φριχτό θάνατο καθώς πιθανόν εγκλωβίστηκαν και διαμελίστηκαν στην προσπάθειά τους να ξεμπλοκάρουν έναν παμπάλαιο και σκουριασμένο σπαστήρα (μηχάνημα θραύσης πετρωμάτων που χρησιμοποιείται σε έργα οδοποιίας), με πινακίδα του αμερικανικού στρατού και χρονολογία κατασκευής... το 1951!
Οι ακριβείς συνθήκες του δυστυχήματος παραμένουν αδιευκρίνιστες, καθώς δεν υπήρχαν αυτόπτες μάρτυρες -ούτε λόγος βέβαια για παρουσία υπεύθυνου ασφαλείας. Σύμφωνα με καταγγελίες, δεν τηρούνταν μέτρα ασφάλειας και προφύλαξης.
Αδιάψευστος μάρτυρας των εξαιρετικά επικίνδυνων συνθηκών στο εργοτάξιο και της άθλιας κατάστασης του εξοπλισμού, οι φωτογραφίες του μηχανήματος, που περισσότερο θυμίζει σωρό από συγκολλημένα παλιοσίδερα παρά σύγχρονο εργαλείο.
Επτά μέρες μετά το δυστύχημα που βύθισε το νησί στο πένθος, και παρά τις εκκλήσεις του Συνδικάτου Οικοδόμων Ικαρίας-Σάμου να πέσει άπλετο φως ώστε να καταλογιστούν ευθύνες, αλλά και τις καταγγελίες φορέων όπως το Εργατικό Κέντρο Σάμου για την ακαταλληλότητα του μηχανήματος, δεν έχουν δοθεί ακόμα απαντήσεις από αρμόδια χείλη.
Ενα από τα βασικότερα ερωτήματα είναι με ποια διαδικασία ανατίθενται δημόσια έργα σε εργολάβο που καταφανέστατα δεν πληροί τις στοιχειώδεις προδιαγραφές ασφάλειας, εκτός και αν θεωρούνται ασφαλή μηχανήματα που χρονολογούνται από τον πόλεμο της Κορέας.
«Οταν η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου ανέθεσε, με διαγωνισμό, το έργο στην εταιρεία P & C Development -Παναγιωτόπουλος Α.Ε. δεν έκανε έλεγχο τι μηχανήματα είχε; Δεν έκανε ποτέ μια επιθεώρηση εκεί; Είδε ότι θα έκανε τη διάνοιξη του δρόμου με μηχάνημα του αμερικανικού στρατού του 1951; Ποια είναι τα μέσα ασφαλείας που υπήρχαν και τι έκανε η Περιφέρεια για να εξασφαλίσει ότι τηρούνταν;» είναι μερικά από τα ερωτήματα που θέτει η δικηγόρος Χρύσα Πετσιμέρη, μία εκ των συνηγόρων των δύο οικογενειών.
Επικοινωνήσαμε με την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και μας παρέπεμψαν στον υπεύθυνο του γραφείου Τύπου Αλ. Αναγνωστόπουλο.
Ο ίδιος μας είπε ότι η ανάθεση του έργου στην ανάδοχη εταιρεία είχε γίνει με κάθε διαφάνεια και νομιμότητα, με ανοιχτό διαγωνισμό πολύ πριν αναλάβει τη διοίκηση η σημερινή περιφερειακή αρχή.
Στο ερώτημα αν η Περιφέρεια γνώριζε ότι ο δρόμος ανοιγόταν με μηχάνημα του '50 η απάντηση ήταν αρνητική.
Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες, κάτοικοι της περιοχής μόλις μία μέρα πριν από το τραγικό δυστύχημα είχαν καταγγείλει σε εκπρόσωπο της Τεχνικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας ότι τα έργα διάνοιξης του δρόμου καθυστερούσαν επειδή τα μηχανήματα ήταν απαρχαιωμένα και χαλούσαν συνεχώς.
Ο ίδιος, σύμφωνα με τις ίδιες μαρτυρίες, δεσμεύτηκε ότι θα το κοιτάξει. Τον πρόλαβε ο θάνατος των δύο Ικαριωτών, το δεύτερο εργατικό δυστύχημα στον νομό σε μόλις μία εβδομάδα, καθώς είχε προηγηθεί θάνατος οικοδόμου στη Σάμο λόγω πτώσης από στέγη.
Χθες, βουλευτές του ΚΚΕ υπέβαλαν αναφορά στο υπουργείο Εργασίας για τα εργατικά ατυχήματα σε Ικαρία και Σάμο, ζητώντας να αναλάβουν τις ευθύνες τους κράτος και υπουργείο, να διενεργηθούν άμεσα ουσιαστικοί έλεγχοι, να στηριχτούν έμπρακτα οι οικογένειες των νεκρών και να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας για να μην υπάρξουν και άλλοι θάνατοι.
Για το εργατικό δυστύχημα στην Ικαρία διενεργείται προανάκριση με εντολή εισαγγελέα και αναμένεται να αποδοθούν ευθύνες. Συντάκτης: