Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 2016

ΤΟ ΛΑΔΙ ΚΑΙ Η ΕΛΙΑ ΣΤΗΝ ΛΑΪΚΗ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ


 

 Μυρσίνη Λαμπράκη  Δημοσιογράφος
Το ελαιόλαδο , κυρίως εκείνο της πρώτης έκθλιψης - πίεσης, χωρίς την παρέμβαση του ζεστού νερού καθώς και το αγουρόλαδο  χρησιμοποιήθηκε εδώ και αιώνες ως άμεσο και βασικό εργαλείο της λαϊκής θεραπευτικής .
Κατά τον Πλίνιο και του λαϊκούς θεραπευτές της αρχαιότητας το εκλεκτότερο εξ όλων των ελαιολάδων ήταν αυτό που έδινε η αγριελιά, το οποίο όμως ήταν λίγο και σπάνιο, καθώς και το «Ομφάκινον» λάδι που λαμβάνετε με την απαλή σύνθηψη μόνο της σάρκας της ελιάς,  χωρίς όμως να σπάσει το κουκούτσι .
Σύμφωνα με  τον Πλίνιο, το λάδι αυτό λαμβάνετε  πρώτον πιέζοντας την ελιά όταν είναι ακόμη άσπρη δηλαδή άγουρη, και δεύτερον όταν η ελιά αρχίζει να αλλάζει χρώμα χωρίς να έχει ωστόσο ωριμάσει. Το δεύτερο, σχολιάζει, κάνει καλό στα ούλα και είναι εξαίρετο για να διατηρηθούν τα δόντια λευκά.
Μαζί του φαίνετε να συμφωνεί και ο Αγάπιος Μοναχός ο Κρης όπου σε ένα από τα ποιο σημαντικά συγγράμματα του 15ου αιώνα, το οποίο εκδόθηκε για πρώτη φορά στην Βενετία  με τίτλο Γεωπονικόν  σημειώνει : «Το αγουρόλαδο είναι πλέον λεπτότερον και βλάπτει το λαιμό και εις ταις αλειφάς και τα έμπλαστρα χρησιμότερον, τούτο το ονομάζουν ομφαρμάκιον.......»
Ένα πλήθος συνταγών, μεθόδων και πρακτικών παρασκευασμάτων, όπου το λάδι της ελιάς μόνο τους ή σε συνδυασμό με διάφορα ιαματικά βότανα, κατέχει ως υλικό πρωταγωνιστικό ρόλο,  σώζονται σε ιατρικά κείμενα της αρχαιότητας, βυζαντινά  και  μεσαίωνα ιατροσόφια ,  σε γλαφυρά  αφηγηματικά κείμενα των περιηγητών, σε λαογραφικές καταγραφές ακόμα και σε σημειωματάρια  μοναχών και ασκητών του Αγίου Όρους.    
Οι κύριες θεραπευτικές χρήσεις του ελαιολάδου - χωρίς αυτές να είναι και  μοναδικές-  εστιάζονται  σε νοσήματα που φορούν τις παθήσεις της επιδερμίδας, των ματιών, τις νευραλγίες , τα γυναικολογικά προβλήματα , τις δύσκολες περιπτώσεις τοκετού, τα μικρά τραύματα και πληγές, τα τσιμπήματα των εντόμων,  τους ρευματισμούς, τη δυσπεψία καθώς και σε ελαφριές περιπτώσεις δηλητηριάσεων.
 Ανακουφιστικά ελαιόλουτρα και μασάζ κατά των  μυϊκών πόνων, των νευραλγιών και των σωμάτων που μόλις έχουν εξέλθει από μια μακρά περίοδο ασθένειας συνιστούνται από τους γιατρούς της αρχαιότητας αλλά και πολλούς σύγχρονους πρακτικούς γιατρούς.
Ο Ηρόδικος ο Σηλυμβριανός εφεύρε ένα σύστημα, το οποίο και ανέπτυξε αναλυτικά σε ειδικό σύγγραμμα, όπου συνιστά περπάτημα, θερμά λουτρά, άσκηση, κατάλληλη δίαιτα  εναρμονισμένη με τις επαλείψεις με λάδι για την αποκατάσταση της υγείας.
Οι «Αλείπτες» εξειδικευμένα άτομα και καλοί γνώστες της ανατομίας και την υγιεινής του σώματος περνούσαν πολλές ώρες της ημέρας τους στο προσκέφαλο ασθενών όπου προκειμένου να τους ανακουφίσουν από τους πόνους τους πρόσφεραν μασάζ με χλιαρό ελαιόλαδο.
Ο ίδιος ο Ιπποκράτης συνιστά μετά από μια επώδυνη αποβολή σε προχωρημένη εγκυμοσύνη τρίψιμο του γυναικείου σώματος με λάδι ελιάς σχολιάζοντας ότι η εντριβή με λάδι και νερό μαλακώνει το σώμα και δεν το αφήνει να ζεσταθεί υπερβολικά.   Ο Πλούταρχος στο κεφάλαιο «Ηθικά» κάνει λόγο για την θεραπεία της επώδυνης μαστίτιδας με επαλείψεις χλιαρού «υδρέλαιου».  Ενώ  ο  Δημόκριτος όταν ρωτήθηκε πως μπορεί κάποιος να διατηρήσει το σώμα του υγιή απάντησε λακωνικά και περιεκτικά : «Μουσκεύοντας το εσωτερικό με μέλι και το εξωτερικό με λάδι»
Ο Αγιορείτης Μοναχός Πάτερ Γυμνάσιος προτείνει για την ανακούφιση του κουρασμένου και εξασθενημένου σώματος ζεστά λουτρά και εντριβές με  ένα μίγμα από χτυπημένο ελαιόλαδο, κρόκο αυγού και ούζο    .
Σημαντική θέση καταλαμβάνει ως πρακτικό φάρμακο, το λάδι της ελιάς, στις περιπτώσεις γυναικολογικών προβλημάτων και στους δύσκολους τοκετούς όπου έπρεπε ακόμα και πριν μερικά χρόνια, σε απομακρυσμένες περιοχές  να αντιμετωπιστούν από την λαϊκή μαιευτική .
Ο Γάλλος περιηγητής Olivier καταγράφει στις ταξιδιωτικές του εντυπώσεις την συνήθεια που συνάντησε σε ορισμένα νησιά του Αιγαίου να τρίβουν δηλαδή με ελαιόλαδο την μέση και τον κόλπο των επιτόκων για να διευκολύνουν την γέννηση του παιδιού.  Το ίδιο έθιμο με παραβολικό ίσως χαρακτήρα συναντιέται στην Θράκη    όπου οι γυναίκες που παρευρίσκονται στον τοκετό δίνουν στην επίτοκη λίγο νερό και της εύχονται :
« Καλή λευθεριά, ήλθε ένα καίκι λάδι
να γλυστρήσ’ το παιδί σαν το λάδι»
Ο Ιπποκράτης για την διευκόλυνση του τοκετού στο βιβλίο του «Γυναικολογία-Μαιευτική» προτείνει ένα παρασκεύασμα το οποίο πρέπει η γυναίκα να πιει πολλές φορές, μια μέρα πριν και το οποίο φτιάχνετε όπως λέει με ρετσίνι τερμίνθου(κοκορεβυθιά), μέλι, και λάδι ελιάς σε διπλάσια ποσότητα από τα προηγούμενα και αρωματικό κρασί.
Σε περιπτώσεις Δε καθαρισμού της μήτρας συστήνει  καθαρτικούς υποκαπνισμούς βράζοντας σκυλόβρουβες μέσα σε νερό και χύνοντας από πάνω λάδι ελιάς.    Ενώ σε περιπτώσεις μητρορραγίας δινόταν  ένα πικρό ρόφημα από φύλλα άγριας ελιάς μουσκεμένα σε δυνατό ξύδι.
Αλλά κι όταν τα παιδία ερχόταν στο κόσμο οι πρώτες περιποιήσεις που δεχόταν από τα έμπειρα χέρια είτε των αυτοδίδακτων μαμήδων  ήταν το απαλό και ανακουφιστικό «άγγιγμα» του μαγικού χυμού της ελιάς.
Οι μαμές στην Μάνη έκαναν στα  νεογέννητα μωρά  το  λεγόμενο «πλατάρωμα» με χλιαρό λάδι ελιάς και το ταυτόχρονο πασπάλισμα με  βρασμένο χαμομήλι. Μετά το σχολαστικό τρίψιμο των αρθρώσεων με λάδι «μετρούσαν» το μωρό για να διαπιστώσουν αν «μόλαραν» τα μέλη του ενώνοντας εναλλάξ το δεξί χέρι με το αριστερό πόδι.
Ένα μίγμα από ελαιόλαδο, τριμμένη μαστίχα Χίου και ανθό χαμομηλιού ήταν στα χωρία του Μαλεβυζίου Κρήτης το ποιο συνηθισμένο παρασκεύασμα κατά των πονόκοιλων των  βρεφών.

Λάδι ή βρασμένο σαπούνι κατασκευασμένο από λάδι ελιάς, χρησιμοποιήθηκε και μέχρι 20 χρόνια πριν  ευρύτατα  σε απομακρυσμένα χωριά της Κρήτης, της Εύβοιας και της Πελοποννήσου σε πολύ απλές περιπτώσεις όπως για την ανακούφιση με απλή επάλειψη της φλογώδης δερματοπάθειας των μωρών αλλά και για την απομάκρυνση της νινίδας (το χαρακτηριστικό ξεφλούδισμα που παρουσιάζει το επάνω μέρος της κεφαλής των βρεφών τους πρώτους μήνες της ζωής τους).
Το λάδι της ελιάς αποτέλεσε   και το πιο συνηθισμένο φάρμακο ακόμα και σε αρκετά σοβαρές περιπτώσεων δερματοπαθειών όπως εκείνης της λέπρας, της ψώρας και της φυματίωσης τους δέρματος ιδιαίτερα σε ελαιοπαραγωγικές περιοχές όπως η Κρήτη, η Πελοπόννησος, η Μυτιλήνη, η Κύπρος .
Στις αρχές του αιώνα μας λαϊκός θεραπευτής μοναχός  Πάτερ Γυμνάσιος προτείνει για την θεραπεία της φυματίωσης της επιδερμίδας 1/2 οκά λάδι και 50 δράμια μοσχοκάρφια (γαρίφαλα) τα οποία αφού βράσουν και γίνουν αλοιφή τοποθετούνται καθημερινά στο άρρωστο δέρμα.
Για την λέπρα των νυχιών σώζετε μια αρκετά περίεργη συνταγή παρασκευής αλοιφής από σπασμένα κουκούτσια άγριας ελιάς  ανακατεμένα με λίπος κατσίκας και αλεύρι σταρένιο .
Αλλά και σε περιπτώσει ψωρίασης του δέρματος, μια αρρώστια που μάστιζε τους πληθυσμούς των νησιών τον 18ο αιώνα καταγράφετε ένα απλό γιατροσόφι όπου χλωρά φύλλα αγριελιάς καίγονται και το ζουμί τους που τρέχει χρησιμοποιείται  ως θαυματουργό φάρμακο .
Ενώ ο Αγάπιος Μοναχός ο Κρής γενικεύει την χρήση του ελαιολάδου δίνοντας μια πολύ λιτή συνταγή για την θεραπεία κάθε είδους πρηξίματος ή πονέματος του δέρματος : «Βρέξε, συμβουλεύει, μια ψύχαν ψώμιον εις νερόν, και βάλε λάδι μαζί, μαλαξέ την και βάλε εις το πρίσμα να ξεπρισθεί». 
Για τα απλά πονέματα του δέρματος, άνοιγμα διηθημάτων ,  σπυριά με πυώδη μορφή, την εξαγωγή αγκαθιών από τα δάχτυλα των χεριών η των ποδιών, τα δαγκάματα εντόμων οι λαϊκοί θεραπευτές χρησιμοποίησαν  μια απίστευτα μεγάλη ποικιλία καταπλασμάτων   όπου βότανα, χόρτα , λαχανικά, λίπος χοιρινό ή κατσικίσιο αναμεμιγμένα με λάδι ελιάς θεωρούνται αποτελεσματικότατα  φάρμακα .
Μια πλήρη συνταγή για την αντιμετώπιση τέτοιου είδους δερματικών  προβλημάτων  μας δίνετε στο «Ιατροσοφικόν» του Μητροφάνους :
«Κόψε έναν κρομμίδιν στην μέσην εύγαλε τα μέσα φύλλα . Άφησε από έξωθεν χλωρά τρία μέσα το υπόλλοιπο γεμισέ το με λάδι . Βάλε τα στα κάρβουνα πάνω να ψηθούν και όσον το δέχεσε ζεστόν βάλε το εις τον καρφίτην (εξάνθημα) και είναι πολλά ωφέλιμον.»
Ο ίδιος  συμβουλεύει όσους έχουν τσιμπηθεί από μέλισσα ή σφίγγα να αφαιρέσουν το κεντρί τοποθετώντας επάνω φύλλα μολόχας ή φύλλα απήγανου κοπανισμένα με λάδι.
Αυτή την δράση του ελαιολάδου ακόμα και του άνθους της ελιάς επιβεβαίωνε μερικούς αιώνες πριν ο Αιλιανός στο έργο του «περί ζώων ιδιότητος»: Όταν λεει ο ελέφαντας πληγωθεί από βέλη και δόρατα τρωει το άνθος της ελιάς ή και λάδι και έτσι αποβάλει από το σώμα του ότι τον έχει τρυπήσει.
Μια παρόμοια συνταγή για το άνοιγμα διηθημάτων – καλόγερων μας παρέδωσαν και οι Καπαδόκες πρακτικοί ιατροί , όπου σε αυτή την εκδοχή, «προζύμι σαπούνι κρεμμύδι και λάδι ανακατεμένα τοποθετούνται πάνω στο πόνεμα».

Σήμερα σύμφωνα με νεότερες επιστημονικές έρευνες έχει ανακαλυφθεί ότι η δραστική αποτελεσματικότητα  του ελαιολάδου σε ορισμένες δερματοπάθειες καθώς και σε εγκαύματα οφείλεται στην ύπαρξη της βιταμίνης Ε και της προβιταμίνης Α καθώς και στις πολυακόρεστες λιπαρές ουσίες του.. Μόλις το 1988 ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα μιας  νέας έρευνας, σύμφωνα με την οποία η χλωροφύλλη που ως ουσία συναντάται  αποκλειστικά στο ελαιόλαδο  προάγει τον μεταβολισμό, διεγείρει την αύξηση των κυττάρων και συμβάλει στην αιμοποιήση, με αποτέλεσμα να επιταχύνεται η διαδικασία επούλωσης των τραυμάτων.
Συχνά όμως πέρα από τα καταπλάσματα, τις αλοιφές και τα περίεργα μίγματα έχομε απλά παρασκευάσματα όπου κάποια βότανα ή μπαχαρικά εμβαπτίζονται για ολλές μέρες μέσα σε ελαιόλαδο συμπληρώνοντας και ενισχύοντας την ιαματική δύναμη του.

Στην Κρήτη η πρακτική ιατρική η οποία φυσικά πολλές φορές ασκείται από τις ίδιες της γυναίκες της οικογενείας  παρασκεύασε ένα άοσμο ελαιόλαδο με βάση τα πέταλα της κόκκινης βρώσιμης παπαρούνας (γνωστής και ως κουτσουνάδας) και  το λάδι της ελιάς. Την παρασκευή  του «Κοκκινόλαδου» το οποίο  αποτέλεσε και βασικό συστατικό στην  προετοιμασία του  Μαγιάτικού«σαρανταβότανου» περιγράφει η λαϊκή μούσα :
« Απήγανο και βάρσαμο τση γής το χαμομήλιτη
μυριστή αμπερόριζα που δένουν στο μαντήλι

Πάρε και κοκκινόχορτο βάλε και κουτσουνάδα
που κάνουν κοκκινόλαδο στου ήλιου την πυράδα»   
Το λάδι αυτό με το εντυπωσιακό κόκκινο χρώμα χρησιμοποιήθηκε κύρια ως μαλακτικό σε πονέματα του δέρματος αλλά και ως  αντιβηχικό σιρόπι στον παιδικό πονόλαιμο, όπως άλλωστε και το λιγότερο εντυπωσιακό αλλά έντονα αρωματικό φασκομηλόλαδο. Ως αντιβηχικό λαϊκό παρασκεύασμα μας δένετε και η παρακάτω απλή συνταγή « Μισόν φλιτζάνι λάδιν και μισόν δράμιν μαστίχιν ανάλυε τα εις την φωτιά κάθε βράδυ και πίνε το ολίγον ζεστό ….»
Ακούγοντας κάποιος όλα τα παραπάνω αντιλαμβάνεται τους λόγους που ο καρπός της ελιάς θεωρήθηκε «Μέγιστο αγαθό προς πάσα του βίου θεραπεία».
Εκείνη όμως η ιαματική ιδιότητα του ελαιολάδου, που είναι περισσότερο από όλες γνωστές και έχει σημαντικές αναφορές τόσο σε αρχαία όσο και σε Βυζαντινά , Ευαγγελικά και νεότερα κείμενα είναι η επουλωτική δράση του επάνω σε πληγές και τραύματα. Μια ιδιότητα που ο λαός μας εκθείασε με τον γνωστό έμμετρο τρόπο:
Για βάλε λάδι στην πληγή 
να δεις πως θα γλυκάνει 
μα ο γιατρός εις το σεβντά, 
ήντα μπορεί να κάνει
Άλλωστε είναι μια ιδιότητα που περιγράφεται με αναλυτικό τρόπο στο βιβλίο της Ιπποκρατικής ιατρικής και στο κεφάλαιο  «Περί Ελκών» με τον ακόλουθο τρόπο : «Ύστερα από την ροή του αίματος οφείλει να τοποθετήσει πάνω σε αυτού του είδους τα τραύματα μαλακό και συμπαγές σφουγγάρι.
Το λάδι και όλα τα μαλακτικά και ελαιώδη φάρμακα είναι ακατάλληλα για τέτοια μεγάλα τραύματα εκτός αν αυτά βρίσκονται κοντά στην θεραπεία τους. Αντίθετα αν πρόκειται για τραύματα μικρά και σε περίπτωση φλεβοτομίας προτείνεται «γάζα διπλωμένη στα δύο βρεγμένη με κρασί και από πάνω καθαρό μαλλί μουσκεμένο με λάδι ελιάς».
Είναι ακριβώς αυτά τα δύο υλικά που θα χρησιμοποιήσει και ο Καλός Σαμαρείτης στο «Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο» για την περιποίηση των πληγών του οδοιπόρου…….
«Σαμαρείτης Δε τις οδεύων ήλθε κατ’ αυτόν, και ιδών αυτόν εσπλαχνίσθει και προσελθών κατέδεσε τα τραύματα αυτού επιχέων έλαιον και οίνον» Κι αν η δημώδη ιατρική των ελλήνων διέθετε μια σειρά από ιαματικά «ροφήματα και καταπλάσματα » εμπλουτισμένα με βότανα σίγουρα η ποιο ασυνήθιστη ομοιοπαθητική μάλιστα συνταγή  είναι η ακόλουθη : « Το κέντημα του σκορπιού και το κρούσιμον του είναι σφοδρότατο και δριμύτατο διότι είς όλον το κορμίν ακολουθεί πόνος……… Γι αυτό βάλε αμέσως  λαδί από σκορπιούς στην πληγή. Και είναι πολλά ωφέλιμο. Κατασκευάζετε Δε ούτω αν βάλεις μέσα σε γυάλα σκορπιούς με λάδι και σαράντα ημέρες το αφήσεις στον ήλιο».

ΤΟ ΛΑΔΙ ΣΤΑ ΨΙΜΙΘΙΑ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ (Καλλωπισμός)
Στην Αγιάσο της Μυτιλήνης  έβαφαν τα φρύδια και τα ματοτσίνορα τους με καμένο κλωναράκι ελιάς ενώ οι γυναίκες  έφτιαχναν μόνες τους και μια κρέμα προσώπου την οποία χρησιμοποιούσαν κάθε βράδυ για 8 ημέρες και την έδωσαν το χαρακτηριστικό όνομα  «νυχτικιά».
Παρασκεύαζαν την κρέμα αυτή με λάδι ελιάς εξαιρετικής ποιότητας, μαστίχα, υδράργυρο, άγριο κερί, βούτυρο φρέσκο ανάλατο, μερικές σταγόνες λεμόνι, και τρεμεντίνα (ρητινώδης ουσία των επιπλοποιών που παράγεται από τον σκίνο)
Στις Αρχάνες πάλι έβαζαν την ρίζα της καρυδιάς σαράντα μέρες στο χώμα την έτριβαν μέσα σε λάδι ελιάς και έβαφαν με αυτόν τον πολτό τα μαλλιά τους.
Γενικά στην Κρήτη καταγράφεται η συνήθεια οι κοπελιές να βουτούν τις χτένες τους σε ελαιόλαδο και νερό για να αποκτήσουν τα μαλλιά τους ιδιαίτερη λάμψη και για να μειώσουν την τριχόπτωση.Η περιποίηση των γυναικείων μαλλιών με ελαιόλαδο είναι μια συνήθεια έπου καταγράφεται ακόμα και στον Όμηρο. Συνήθεια μάλιστα που δεν περιορίζεται στα ανθρώπινα μαλλιά αλλά και στις χαίτες των αλόγων μια και σώζεται η περίφημη περιγραφή της περιποίησης της χαίτης του αλόγου του Αχιλλέα με λάδι ελιάς.
Στην Οδύσσεια επίσης αναφέρεται ότι οι γυναίκες άλειφαν με λάδι ακόμα και του χιτώνες τους πράγμα που επιβεβαιώνει και Πλούταρχος στο έργο του (Βίος του Αλεξάνδρου)
Στην συνήθεια της επάλειψης των ρούχων με ελαιόλαδο αναφέρεται και ο Ιπποκράτης στο έργο του «Περί Διαίτης Υγιεινής» : Οι Λεπτοί λεει πρέπει να πλένονται περισσότερο από τους παχύσαρκους . Τον χειμώνα πρέπει να φορούν καθαρά ρούχα ενώ το καλοκαίρι ρούχα βουτηγμένα στο λάδι.
Αυτό ίσως εξηγεί και γιατί πριν ακόμη και μερικά χρόνια στην Θράκη και την Μυτιλήνη ο γαμπρός μαζί με τα διάφορα προικιά στέλνει για το μπάνιο της νύφης και 2 κιλά λάδι ελιάς.
Αδύνατα και λεπτά νύχια δυναμώνουν αν βυθιστούν για 5-7 λεπτά σ χλιαρό ελαιόλαδο, ενώ η επάλειψη του προσώπου με μίγμα λεμονιού και ελαιόλαδο προλαμβάνει την εμφάνιση των ρυτίδων.

Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2016

Αργύρη καλό ταξίδι ,ραντεβού σε 227 χρόνια από σήμερα στη χώρα του ουρανού !...

Αργύρης Τσακαλίας ένας φιλόσοφος, ασυμβίβαστος επαναστάτης, αγωνιστής λάτρης της ελευθερίας και του ορθού λόγου.Ο Αργύρης  ήταν πρώην αρχιμανδρίτης. Απόφοιτος της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, συμφοιτητής τότε του σημερινού Οικουμενικού Πατριάρχη που εθεωρείτο ιδιαίτερα συντηρητικός. Αμέσως μετά τη Χάλκη πήγε στη Θεσσαλονίκη, όπου υπηρέτησε ως αρχιμανδρίτης και ιεροκήρυκας, (πάτερ Βασίλειος)ξαφνικά όμως αλλάζει, αυτοαποσχηματίζεται και συγγράφει βιβλία κατά της Αγίας Γραφής. Και αυτή η αιρετική στάση του προσεγγίζει αντιεξουσιαστικές αναζητήσεις   Ο Αργύριος Τσακαλιάς ήταν επίσης και  θείος των αδερφών Ξηρού, και για αυτή του τη συγγένεια , "προσεκλήθη" και κατέθεσε στο αστυνομικό τμήμα Αγίου Κηρύκου Ικαρίας, προκειμένου να δώσει εξηγήσεις για το τι γνωρίζει σχετικά με τη δράση των ανιψιών του στη 17 Νοέμβρη. Ο πάτερ Αργύριος όπως συνηθίζαμε να τον "πειράζουμε"  στη πλατεία   είχε το χάρισμα να οργανώνει γύρω από τον εαυτό του και τις ιδέες του, κόσμο, κυρίως νέους-ες και να τους επηρεάζει. Συγγραφέας πολλών βιβλίων που σχετίζονται με την αθανασία, την μακροζωία, την υγεία, την απελευθέρωση από τις θρησκείες, συχνά έλεγε ..«Η άρρωστη κοινωνία Είναι σάπια ως τα μεδούλια της. Είναι ετοιμοθάνατη και ετοιμόρροπη και τίποτε δεν την σώζει παρά μόνο ο Θάνατος της, το γρήγορο σαβάνωμα και το θάψιμο της, για να φύγει από τη μέση και να δώσει τη θέση της στην καινούργια κοινωνία ………….Όλα τα κοινωνικά συστήματα απέτυχαν παταγωδώς να την θεραπεύσουν.Κανένα δεν μπόρεσε να λύσει τα προβλήματα της. Η αρρώστια της προχωρεί προς τη σήψη, την αποσύνθεση και το θάνατο….. Συντελείται, εκμετάλλευση και εξόντωση των υγιών στοιχείων από τους δήθεν ισχυρούς, τορπίλισμα των οικογενειακών παραδόσεων και παρακμή του μοναχικού βίου, σκάρτεμα του ιερού κλήρου, …. ξετσιπωσιά των κοριτσιών, θρασύτητα των αγοριών…………….Μην απελπίζεστε όμως . Αν τα κοινωνικά συστήματα γέρασαν και απέτυχαν, αν ψυχορραγούν, αν η πτωμαΐνη άρχισε να δηλητηριάζει τις μύτες μας, τόσο το καλύτερο γιατί θα ξυπνήσουμε γρηγορότερα και περισσότεροι. Αν η εξουσία θεληματικά παραμείνει στη θέση των σάπιων εμείς δεν θα την περιμένουμε θα προχωρήσουμε. …. Ο αντίπαλος μας, μας πολεμάει με πυραύλους, εμείς δεν είμαστε βόδια να αμυνόμαστε με κοντάρια και τόξα...» Ο Αργύρης Τσακαλίας καταγόταν από την Ικαρία  ,σε ερωτήσεις για τον τόπο του ανάφερε ότι... « Δεν υπάρχει Μυστική Ικαρία. Είναι πολύ φανερή σας πληροφορώ για όποιον θέλει να ταξιδεύσει και την ψάξει. Ολόκληρη η Ικαρία είναι ενεργειακός τόπος. Σύμφωνα με κάποιους γέρους παλαιούς, λένε ότι είναι η Αργώ αναποδογυρισμένη, με την καρίνα προς τα πάνω. Είναι παράξενο πάντως που οι Έλληνες έχουν λίγα χρόνια που μιλούν για ενέργειες και τα συναφή, ενώ εκεί συνέβαιναν πάντα. Μου έχουν πει επίσης ότι ακούν τραγούδια από Νύμφες παλαιές που έχουν μείνει στο δάσος. Έχω ακούσει κι εγώ το τραγούδι της Νύμφης Ψηλάκανθας, μέσα στο δάσος, πάνω στα δέντρα. Υπάρχουν και άλλα σπουδαία πράγματα αλλά μπορεί ο καθένας να τα δει και να τα βιώσει όταν βρεθεί εκεί και αφουγκραστεί προσεχτικά. »Όπως χαρακτηριστικά ελέγε, «η ζωή ξεκινά μετά τα 70».και μας εδίνε ραντεβού σε 227 χρόνια από σήμερα!  Η πολιτική του κηδεία θα γίνει στο νεκροταφείο, στο Στελί Ικαρίας, το Σάββατο 17 Δεκέμβρη στις 12 το μεσημέρι.  ............Αργύρη καλό ταξίδι ,ραντεβού σε 227 χρόνια από σήμερα στη χώρα του ουρανού !...    πηγές  http://idiotikasympanta.blogspot.gr/      http://www.tovima.gr/      φωτογραφια Giorgos Tsakalias











Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2016

Άκου πως μυρίζουν οι ορχιδέες της Ικαρίας !

Η οικογένεια των ορχεοειδών είναι η νεότερη-εμφανίστηκε πρίν 15 εκ.χρόνια- και η πιο πολυπληθής σε είδη οικογένεια του φυσικού βασιλείου. Βρίσκεται ακόμα σε συνεχή εξέλιξη. Συνεχώς ανακαλύπτονται καινούργια είδη και κάποια παλαιότερα ταξινομούνται σε διαφορετικά γένη γιατί διαφοροποιούνται μορφολογικά μετά απο τις έρευνες των επιστημόνων..
Υπάρχουν φανατικοί του είδους σε όλο τον κόσμο.Η Ικαρία αποτελεί ένα κόσμο Ανεξερεύνητο για τις ορχιδέες ,έναν τόπο γεμάτο από μικρά  Μυρωδάτα θαύματα για να τα "ακούς " σεργιανίζοντας την .......!

Limodorum abortivum 



Λιμόδωρο το Εκτρωτικό.
 Μια απο τις πιο όμορφες ελληνικές ορχιδέες

Είδος της ανατολικής Μεσογείου Το συναντάμε κυρίως στην νότια Ελλάδα και τα νησιά του Αιγαίου Το φυτό τρέφεται από ουσίες σε αποσύνθεση που βρίσκονται στο έδαφος όπως κάνουν οι μύκητες και ίσως δρα και ως παράσιτο στις ρίζες άλλων φυτών. Γι αυτό τον λόγω και δεν χρειάζεται τα φύλλα για φωτοσύνθεση  κατά την ανάπτυξή του. Το όνομά του ίσως να το πήρε από την απόρριψη των φύλλων κατά άλλους όμως το όνομά του προέρχεται από τής ουσίες που έχει το φυτό και της οποίες στην αρχαιότητα χρησιμοποιούσαν για εκτρώσεις. 
Το δυνατό υπόγειο τμήμα του, το ρίζωμα, μπορεί να υπάρχει έως και 10 χρόνια πριν ανθίσει. Γι αυτό ίσως θεωρείται από πολλούς σπάνιο.
   


Serapias cordigera                                                                                                                                  Της καρδιάς τα χείλη                                                                                                                                                     Το γένος Serapias ένα μεσογειακό είδος ορχιδέας που το συναντάμε σπάνια Χαρακτηρίζεται από την όψιμη ανθοφορία, κατά τους μήνες Απρίλιο-Ιούνιο. Το άνθος της είναι μεγάλο σχεδόν όσο της Serapias orientalis αλλά το χείλος της είναι σκούρο κόκκινο και με χαρακτηριστικό σχήμα καρδιάς. Οι δυο αυτές ορχιδέες  μοιάζουν τόσο πολύ πράγμα που κάνει πολλούς μελετητές να ισχυρίζονται ότι μόνο το άρωμα τους μπορεί να τις   τακτοποιήσει στο είδος τους ...                        Ακούς πως μυρίζουν οι ορχιδέες της Ικαρίας?Γιατί όπως λέει και η φίλη μας Γιολάντα :Εμείς οι Καριώτες τις μυρωδιές τις ακούμε !ακούς πως μυρίζει λέμε , και τις ακούμε μέχρι τα κατάβαθα της ψυχής μας    ..      Αναφορά http://florakristonia.blogspot.gr/ http://www.greekorchids.gr/index.htm https://www.facebook.com/groups/545759538816582/

Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2016

Καλημέρα από τις Χειμωνιατικες Ράχες

Οι Ράχες είναι μια μεγάλη περιοχή της βόρειας-βορειοδυτικής Ικαρίας. Αποτελείται
από αλλεπάλληλες λοφοπλαγιές που ξεκινούν σχεδόν από το επίπεδο της θάλασσας
και φτάνουν μέχρι τις βουνοκορφές του όρους «Αθέρας» (υψόμ. 1033 μ.).
Εκεί
απλώνονται τέσσερις πεδινές εκτάσεις, το Πέζι, η Εριφή, τα Αμμουδιά και ο Ζηζό-
καμπος που κρατούν τα νερά της βροχής και τροφοδοτούν πολλούς χείμαρρους, οι
μεγαλύτεροι από τους οποίους είναι η Χαλαρή, ο Χάρακας και ο Μύρσωνας. Αυτοί
«οι ποταμοί» (όπως τους λένε οι Ικαριώτες), δεν στερεύουν το καλοκαίρι και έχουν
χαράξει στα βουνά απόκρημνες χαράδρες. Ανάμεσα τους σχηματίζονται αρκετές μικρές
κοιλάδες προφυλαγμένες από τις καιρικές συνθήκες και σχεδόν αθέατες από τη
θάλασσα.
Μέσα τους κρύβονται, διάσπαρτα, τα χωράφια και τα σπίτια των ανθρώπων,
ενώ οι εκκλησίες κι οι πλατείες είναι κτισμένες πιο ψηλά, σε βραχώδη οροπέδια
σαν μπαλκόνια.
Γύρω τους απλώνονται δάση, που σκεπάζουν με πράσινες σκιές αυτήν
την πολυδαίδαλη γεωφυσική διαμόρφωση. Αν αγαπάτε το βουνό τότε σίγουρα αξίζει να ταξιδέψετε χιλιάδες μίλια προς τον τόπο της καρδιάς σας ..Καλημέρα από τις Χειμωνιατικες Ράχες της Νικαριάς μας!

Ο Άντρακλος (Arbutus andrachne) της Ικαρίας

 Ο Άντρακλος της Ικαρίας είναι κοινό είδος της διάπλασης των αειφύλλων πλατύφυλλων, όπως και η κουμαριά, γνωστή με τα κοινά ονόματα αγριοκουμαριά, άνδρακλα, αντρουκλιά, κουκουμάτσι, μπαμπουκλιά και ανδραχνιά. Στην αρχαιότητα  αναφέρεται από το Θεόφραστο  ως «ανδράχλη».Όταν είναι σε θαμνώδη μορφή αναπτύσσεται σε ύψος έως 4 μέτρα, ωστόσο όμως υπό ιδανικές συνθήκες μπορεί να εξελιχθεί σε δένδρο που να ξεπερνάει και τα 12 μέτρα σε ύψος .Μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα στην Ικαρία υπήρχαν ακόμα πυκνά δάση με κουμαριές, 
 διαφόρων ειδών που έφταναν μέχρι τη θάλασσα και 
σκέπαζαν τις ακτές.

Τον συναντάς σε χαμηλά ή μέτρια υψώματα  και προτιμά ασβεστόλιθους και πηριγενείς βράχους. Ο Άντρακλος αναπτύσσεται άριστα σε όξινα ή ουδέτερα αμμώδη ή αργιλώδη εδάφη. Το έδαφος πρέπει να είναι καλά αποστραγγισμένο και απαιτεί ελάχιστο έως καθόλου νερό από βροχοπτώσεις κάθε χρόνο. Το δένδρο δεν ανέχεται τη σκιά γι’αυτό και δεν μπορεί να αναπτυχθεί κάτω από πυκνούς θόλους που σχηματίζουν ψηλότερα δένδρα .
 Ο Άντρακλος (Arbutus andrachne) συχνά συγχέεται με το υβρίδιο (A. andrachnoides) που προκύπτει απο την ένωσή  με το Α. unedo Και τα δύο είδη αποτελούν εξαιρετικό υλικό για παραγωγή κάρβουνων, ενώ το έδαφος που εμπλουτίζεται από τα αποσαθρωμένα φύλλα τους, γνωστό ως κουμαρόχωμα, χρησιμοποιείται ως άριστο χώμα στις γλάστρες και στην κηπουρική.Το ξύλο του είναι σκληρό και ανθεκτικό στη σήψη,  για τούτο χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή άροτρων, σε λαβές εργαλείων, ξύλινα κύπελλα, και τέλος οι κορμοί  σε στέγες σπιτιών . Στη λαϊκή ιατρική όλα τα μέρη του δέντρου χρησιμοποιήθηκαν εναντίον των πόνων του στομαχιού, σε δυσκοιλιότητα και σε βλάβες του δέρματος.



Ο κορμός και τα κλαδιά του, έχουν φλοιό ερυθρό εντελώς λείο. Ο Γουσταύος Φλωμπέρ, χωρίς να γνωρίζει το είδος, σε μια περιοδεία του στην Πεντέλη και το Μαραθώνα το 1850, χαρακτηριστικά περιγράφει: «μικρά πράσινα δάση, ελατάκια, ξυλοκερατιές, κι ένα δενδράκι με φύλλα που μοιάζουν με τα φύλλα της δάφνης ή της ροδακινιάς και που τα κλαριά του, πλυμένα από τη βροχή, είναι κόκκινα και γυαλίζουν σαν λουστραρισμένο μαόνι»

 Ο Θρύλος γύρω από το όνομα του Άντρακλου,  μιλάει για ένα γιο,  που πάνω στο κακό του , δολοφόνησε τον πατέρα του.Στο σημείο που τον έθαψε έβαλε μια πέτρα για να είναι σίγουρος ότι δεν θα  για τον βρούνε ποτέ    .. Όμως η θεά της φύσης είχε άλλη έμπνευση έτσι χάρισε μια δεύτερη ζωή στον χαμένο πατέρα Ένα κατακόκκινο δέντρο ξεπρόβαλε σιμά  στη πέτρα   Ηταν δε, ένα τόσο όμορφο και παράξενο  δέντρο  με τα μπερδεμένα κλαδιά του  να  μοιάζουν  σαν ανθρώπινα γραμμωμενα  χέρια ,  που  έκανε   τους Ανθρώπους  να φαντάζονται  θρύλους γεμάτους από αγώνες αντρών που βρίσκονταν σε ανταγωνισμό και  προσπάθεια......και κάπως έτσι τον βάφτισαν   Ο Άντρακλος  , άνδρακλα, αντρουκλιά, ανδραχνιά.«ανδράχλη».......!                                                                                                                    Πληροφορίες http://agro365.gr/     http://biokipos.blogspot.gr/

Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2016

Το νου μας στο Νερό Καριώτες !

Θεωρούµε τόσο αυτονόητο ότι θα έχουµε καθαρό νερό στην βρύση µας όποτε την ανοίξουμε..να όμως που διαψευστήκαμε!!!! Όταν εξετάσει κανείς τον τρόπο που διαχειριστήκαμε μέχρι τώρα το Νερό στην Ικαρία μπορεί να βρει πολλά ρητά που ταιριάζουν γάντι όπως το «μάτια που δεν βλέπονται γρήγορα ξεχνιούνται» ή την πολύ διαδεδομένη πρακτική του «κρύβω κάτω από το χαλί». «Μπαλώματα» Η πολυτιμότητα του νερού στην καθημερινή
ζωή του ανθρώπου
Ο καθένας από μας χρησιμοποιεί το νερό στην καθημερινή του ζωή είτε άμεσα (μαγείρεμα, καθάρισμα
κτλ.) είτε έμμεσα (με την κατανάλωση τροφών και άλλων προϊόντων, για την παραγωγή των οποίων
απαιτείται νερό)Είναι εποµένως πολύ σηµαντικό να γίνεται σωστή διαχείρηση των διαθέσιµων υδάτινων πόρων.Η παροχή στους πολίτες ασφαλούς νερού αποτελεί
ίσως την σημαντικότερη υποχρέωση της πολιτείας
αλλά και την μεγαλύτερη υποχρέωση της
κοινότητας προς τους Πολίτες της
• Το μολυσμένο νερό αποτελεί θάνατο αφού
σημειώθηκαν παγκοσμίως 2 εκατ. απόλυες μέσα σε
ένα έτος.Συγκεκριμένα ένα έγγραφο της Ε.Ε στον κλάδο
του περιβάλλοντος για το πόσιμο νερό,
αναφέρει :
• Ότι απαγορεύετε σε μια λίμνη ,η όποια παρέχει 10
χιλ L ποσίμου νερού το χρόνο, να συλλέγονται
παραπάνω λίτρα γιατί πολύ απλά κάποια στιγμή θα
στερέψει. Μήπως μας θυμίζει αυτό κάτι?Σύμφωνα με μια εγκύκλιο της Ε.Ε αναφέρει :
Τα υλικά των σωληνώσεων έχουν ειδικές
προδιαγραφές διότι μπορεί να είναι βλαβερά για
την υγεία ή να μεταφέρουν οσμές, περίεργη γεύση
κα. Όπως :ΛΑΣΠΕΣ
• Μεταλλική ή πικρή γεύση προέρχεται από χαλκό,
σίδηρο, ή σωλήνα γαλβανιζέ
• Γεύση πλαστικού από πλαστικούς σωλήνες
• Γεύση καουτσούκ από φλάντζες Μήπως μας θυμίζει και αυτό κάτι?
Η ευθύνη για τη σωστή διαχείρηση του νερού είναι τόσο κοινωνική όσο και ατοµική.
Οι αρµόδιοι φορείς µιας κοινωνίας οφείλουν να προγραµµατίζουν τη διαχείρηση των υδάτινων πόρων και να
ενηµερώνουν το κοινό για την αποδοτικότερη χρήση τους. Οι πολίτες, από τη δική τους πλευρά, οφείλουν να
κάνουν συνετή χρήση του νερού.
Μέτρα που θα πρεπει να εξετάσουμε 1)Αξιοποίηση μη συμβατικών πόρων, όπως είναι οι Μονάδες Αφαλάτωσης, καθώς και το Ανακυκλωμένο νερό.2) την μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του Ανακυκλωμένου νερού με σκοπό την ενίσχυση του υδατικού ισοζυγίου τηςΙκαριας. 3) ενημέρωση του πολίτη 4) εκστρατεία διαφώτισης για την καλλιέργεια υδατικής συνείδησης στους πολίτες, μέσω σεμιναρίων, ημερίδων, διαφημιστικών φιλμ , καθώς και διαλέξεων. στα δημοτικά σχολεία και στα νηπιαγωγεία.5) Απώλειες νερού στα δίκτυα. Την κατάσταση των σωληναγωγών, των υδρομετρητών, των υδατοδεξαμενών καθώς και τον τρόπο διαχείρισης, να παρουσιαστεί σύντομα σε Δημόσια Διαβούλευση με όλους τους εμπλεκομένους με σκοπό την προώθηση διορθωτικών μέτρων.Την ανάγκη εκπόνησης Τεχνοοικονομικής μελέτης για την αντικατάσταση αγωγών της υδατοπρομήθειας των χωριων της Ικαριας. 6) Αξιοποίηση όμβριων υδάτων. πρόβλημα απώλειας μεγάλων ποσοτήτων νερού. Αυτό οδηγεί στην επιτακτική ανάγκη συλλογής, αποθήκευσης, επεξεργασίας και επαναχρησιμοποίησης του νερού αυτού. 7 )Παράνομες Γεωτρήσεις. Βασικό εργαλείο για την επιτυχή εφαρµογή τους είναι η ευαισθητοποίηση και
ενηµέρωση όλων των κοινωνικών εταίρων, ο περιορισµός της σπατάλης νερού και η
ανάληψη από όλους τους εταίρους των ευθυνών που τους αντιστοιχούν για τη
διασφάλιση µακροχρόνια των υδατικών οικοσυστηµάτων. Πρακτικές ορθολογικής διαχείρισης του νερού
Η ορθολογική χρήση του νερού επιτυγχάνεται µε δύο τρόπους:
1. Με αλλαγή συµπεριφοράς, και
2. Με τεχνικές παρεµβάσεις
Προφανώς η πρώτη προσέγγιση είναι φθηνότερη, πλην όµως δυσκολότερη και
απαιτεί χρόνο και υποµονή. Η δεύτερη επιλογή όχι µόνο είναι απαραίτητη αλλά
αποδίδει και οικονοµικά ως επένδυση. Είναι σαφές ότι θα πρέπει να υιοθετήσει κανείς
και τις δύο προσεγγίσεις αν θέλει να έχει ουσιαστικά αποτελέσµατα.Αν ένα θέμα έπρεπε να μπει σε δημόσια διαβούλευση για να ακουστούν οι απόψεις των άμεσα ενδιαφερόμενων σε κάθε περιοχή, ειναι αυτό του καθαρού Νερού . Αυτές δεν είναι εποχές που εγώ αποφασίζω και διατάζω ...Όλοι μαζί μπορούμε να εργαστούμε στο να έχουμε καθαροί νερό στις βρύσες μας Η Ικαρία της Μακροζωίας επιβάλει ΚΑΘΑΡΟ ΠΟΣΙΜΟ ΝΕΡΟ Αν δεν το καταλάβουμε αυτό θα καταντήσουμε μακαρίτες !Και οι νεότερες γενιές όταν θα μιλούν για τον τόπο μας θα λένε οτι εδώ κάποτε ζούσαν άνθρωποι Γεροί σαν βράχοι που τους έπνιξε η λάσπη...!

Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2016

Ο Κλέφτης μελισσών ...Τι πρέπει να κάνουμε εμείς;

Κυψέλη ασφαλισμένη με… άγκυραΠριν λίγο καιρό είχα βάλει τη φωτογραφία αυτής της κυψέλης στο instagram, όπου οι ξένοι μελισσοκόμοι εντυπωσιάστηκαν και με ρωτούσαν έκπληκτοι αν στην Ελλάδα πραγματικά κλέβουν τα μελίσσια. Δεν ξέρω τι πάει στραβά με εμάς, πάντως η κατάσταση έχει ξεφύγει πέρα απο κάθε λογική και η οικονομική κρίση την κάνει τις κλεψιές ακόμα πιο συχνές. Αυτές τις μέρες βλέποντας τα γειτονικά μου μελισσοκομία να ρημάζουν το ένα μετά το άλλο! 
Τα τελευταία χρόνια η κλοπή μελισσών έχει γίνει η νέα μάστιγα της Ικαρίας !Όλοι οι μελισσοκόμοι ζουν με το φόβο ότι μια μέρα θα βρουν τις κυψέλες τους κλεμμένες, και δεν είναι λίγοι αυτοί που το έπαθαν στη πραγματικότητα. Δηλαδή έχασαν όλη τη περιουσία τους μέσα σε μια νύχτα. Το θράσος με τους κλέφτες το τελευταίο διάστημα είναι ότι χτυπάνε ακόμη και σε περιφραγμένα κτήματα, σε μικρούς αλλά και μεγάλους μελισσοκόμους, δεν διστάζουν ακόμα να τρυγήσουν επι τόπου τα μέλια, η να κλέψουν μόνο τη βασίλισσα, ακόμα και να διαλέξουν τις πιο βαριές κυψέλες που είναι οι πιο παραγωγικές. Έχουν αναφερθεί περιστατικά που δεν θα πιστεύατε άμα ακούγατε. Η αστυνομία δεν κάνει απολύτως τίποτα για όλα αυτά, τα δικαστήρια μόλις πιάνονται τους αθωώνουν, οπότε δεν πρόκειται να σταματήσει ποτέ αυτή η κατάσταση.                          Ένα να αγοράσει, ένα να του χαρίσουν κι ένα να κλέψει (!)                                                                                   Στο κύκλο των μελισσοκόμων  υπάρχει μία μελισσοκομική ρήση, κακομεταφρασμένη, που λέει οτι για να ξεκινήσει κανείς, πρέπει να πάρει τρία μελίσσια. Ένα να αγοράσει, ένα να του χαρίσουν κι ένα να κλέψει (!) .
Είναι πολύ ρηχή η καταγράμμα μετάφραση και δυστυχως πολλοί την ακολουθούν έτσι. Αν όμως την κάνεις λίγο πιο ψαγμένα και δεις τους συμβολισμούς, θα πιστέψεις πιθανότα ότι είναι σωστή.
Τα εχω ξαναγράψει, αλλά τα επαναλαμβάνω
Το αγορασμένο μελίσσι συμβολίζει την πραγματική επιθυμία να έχεις μέλισσες με προσωπικό κόπο. Να ξοδευτείς για αυτό.
Το χαρισμένο μελίσσι συμβολίζει την βοήθεια και την καθοδήγηση απο κάποιον. Χρειάζεσαι κάποιον να σου χαρίσει ενα μελίσσι, γιατί αυτό σημαίνει οτι έχεις δίπλα σου κάποιον που έχει ήδη μέλισσες και είναι εκεί για να σε βοηθήσει στο ξεκίνημα σου. Είναι εκεί για να σου «χαρίσει» την απαιτούμενη στήριξη στην αρχή. Να σε στηρίζουν.
Το κλεμμένο μελίσσι συμβολίζει μια μελισσκομική πράξη. Δεν μιλά για κυψέλη… μιλά για το μελίσι, το σμήνος, τον αφεσμό. Το να πιάσεις έναν αφεσμό είναι κατα κάποιον τρόπο κλεψιά, αφού το μελίσσι λογικά έφυγε απο κάποιον άλλο μελισσοκόμο. Ας πρόσεχε όμως. Νομίζω οτι όλοι οι μελισσοκόμοι θυμούνται τον πρώτο τους τρύγο και τον πρώτο αφεσμό που έπιασαν – «εκλεψαν». Ειναι ενα σημαντικό σημείο στη μελισσοκομική πορεία και στο «ξεψάρωμα» και την πρώτη φορά που το κάνεις αποτελεί δυνατή εμπειρία.

Για να αρχίσεις λοιπόν πρέπει να εχεις τη διάθεση να κουραστείς, να έχεις τις πλάτες κάποιου φίλου και να έχεις και τα κότσια να το κάνεις. Αυτά τα απλά λέει η ρήση αυτή. Κρίμα που κάποιοι δεν μπαίνουν στον κόπο να σκεφτούν έτσι. Το θέμα όμως ξεπερνά κατα πολύ την βλακεία του κλέβω ένα πεντε, δέκα μελίσσια. Στο klemmenikipseli.blogspot.gr, το οποίο δεν είναι το site κάποιου επίσημου φορέα, δηλώνονται καθημερινά κλοπές μελισσιών. Λεω για τον επίσημο φορέα όχι για να απαξιώσω την προσπάθεια πίσω από αυτό, αλλά για να δείξω οτι δεν είναι υποχρεωμένος κάποιος να δηλώσει εκεί την απώλεια του. Δηλαδή πολλοί μελισσοκόμοι που εχουν πεσει θύματα κλοπής απλα δεν έχουν καταχωρίσει εκεί το συμβάν. Σε ένα site λοιπόν που ΔΕΝ εχει καταγράψει όλες τις κλοπές του μήνα, θα δούμε οτι για το το 2014 έχουν καταγραφεί περιπου 450 κλοπές, δηλ. πάνω απο 6 κυψέλες την ημέρα!
Εχει γίνει δε εξαιρετικά δημοφιλές στους κλεφτες, να μην παίρνουν ολόκληρη την κυψέλη, αλλά να την ανοίγουν και να παίρνουν το μέλι ή τα πλαίσια, καταστρέφοντας ουσιαστικά το μελίσσι.

Ελπίζω αυτή τη φορά να τελειώνουμε με το θέμα των κλοπών, γιατι αποδεικνύεται ότι ο άνθρωπος, εκτός απο χειρότερος εχθρός της μέλισσας, είναι και ο χειρότερος εχθρός του μελισσοκόμου.

Ο Κλέφτης ...

Πώς σκέπτεται και πως ενεργεί ο κλέφτης;

Ο κλέφτης κλέβει μελίσσια γιατί προφανώς θέλει είτε να αυξήσει το μελισσοκομείο του, είτε να πουλήσει μελίσσια. Αν είναι έξυπνος δεν πρόκειται να τοποθετήσει τις κλεμμένες κυψέλες στο μελισσοκομείο του γιατί αυτό είναι πολύ επικίνδυνο αφού αν βρεθούν θα τον προδώσουν.  Τι μπορεί να κάνει λοιπόν; 



1. Τοποθετεί τις κλεμμένες κυψέλες μακριά από τις δικές του, και μετά κάνει την μετάγγιση σε δικές του κυψέλες είτε για παραγωγή, είτε τις διαλύει σε παραφυάδες. Μετά από κάποιο καιρό πετάει ή καίει τα κλεμμένα κουτιά και πλαίσια . Άπιαστος κλέφτης = καθαρός νοικοκύρης.

2. Τοποθετεί τις κλεμμένες κυψέλες κάπου πιο μακριά και μετά ασχολείται με την εξαφάνιση του κωδικού και αλλαγή χρωμάτων αν θέλει να κρατήσει τα κουτιά.

Τι πρέπει να κάνουμε εμείς;

Ο κλέφτης έχει διαφορετική ψυχολογία από τον νοικοκύρη. Φοβάται και βιάζεται … παστρικές δουλειές. Ξεφορτώνει λοιπόν τις κλεμμένες γρήγορα και άτσαλα, όπως - όπως σε μέρος που δεν είναι εύκολα φανερό. Δηλαδή τις κρύβει! Δεν τον ενδιαφέρει να είναι μέρος προσήλιο κλπ …

Είναι λογικό ότι αυτές τις κυψέλες κάποιος μελισσοκόμος θα τύχει να τις βλέπει, αλλά παρόλο που αντιλαμβάνεται την προχειρότητα της τοποθέτησης δεν ενδιαφέρεται ή δεν υποψιάζεται.
Όταν εμείς που γυρνάμε στα μελισσοκομεία μας δούμε κάπου κοντά μας κάτι τέτοιο, ή απλά δούμε τοποθετημένες κυψέλες κάπου που μέχρι τώρα δεν υπήρχαν, θα πρέπει ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ να ΕΝΔΙΑΦΕΡΘΟΥΜΕ και να πάρουμε τον κωδικό αριθμό!

Με αυτόν τον κωδικό αμέσως να κάνουμε ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ στο klemmenikipseli.blogspot.gr, και να δούμε αν κάποιος τις έχει δηλώσει. Καλό είναι να ξανακάνουμε αναζήτηση μετά από λίγο καιρό μήπως και ο μελισσοκόμος άργησε να αντιληφθεί ότι έπεσε θύμα κλοπής, και τις δήλωσε αργότερα.

Αν οι κυψέλες έχουν σημάδια παραποίησης ή σβησίματος του κωδικού, ε, τότε το αναφέρουμε και στο klemmenikipseli.blogspot.gr,και στην αστυνομία, και στα φόρουμ και όπου μπορούμε.                                                                            2η συμβουλή
Επιλέξτε η θέση του μελισσοκομείου σας να μην φαίνεται απο το δρόμο, και γενικά να μην την βλέπουν πολλοί άνθρωποι. Όσοι περισσότεροι εντοπίζουν την θέση των μελισσιών σας, σε τόσο περισσότερους μπαίνει η ιδέα να τα κλέψουν. Όσες φορές προχωράω στο δρόμο με φίλους, με ρωτάνε, ρε φίλε όλα αυτά τα μελίσσια που υπάρχουν στους δρόμους πως και δεν τα κλέβουν; Η απάντηση είναι "γίνεται χαμός απο κλοπές, και φυσικά τα κλέβουν". Οπότε συνάδελφοι προσέξτε ιδιαίτερα που στήνετε το μελισσοκομείο σας. Πρεπει να μην φαίνεται απο το δρόμο.

3η συμβουλή
Προτιμήστε το μελισσοκομείο σας να είναι σε περιφραγμένο χώρο και αν υπάρχει δυνατότητα να υπάρχει σκυλί ακόμα καλύτερα. Σύμφωνα με τους νόμους αν κλαπούν μελίσσια μέσα και παραβοιαστεί η περίφραξη ο νόμος έχει διπλάσια ποινή αλλά δεν είναι μονο αυτό. Πολλοί κλέφτες θα δίστασαν να κλέψουν μέσα απο περιφραγμένο χώρο πόσο μάλλον αν υπήρχε και σκύλος μέσα.
4η συμβουλή
Πυροσφραγίστε όλες τις κυψέλες σας, και όλα τα πλαίσια το καθένα χωριστά. Μην βαριέστε να κάνετε αυτή τη δουλειά. Μην αφήνετε κυψέλες απυροσφράγιστες, με το που τις πάρετε περάστε και τον κωδικό σας επάνω. Οι κλέφτες παρατηρούν αν οι κυψέλες είναι πυροσφραγισμένες, και αν δεν έχουν κωδικό είναι πιο άνετοι και τις πέρνουν πιο εύκολα. Θυμάμαι μια μελισσοκόμο που είχε μια κυψέλη απυροσφράγιστη στο μελισσοκομείο της, και την επόμενη ημέρα που πήγαμε της την είχαν πάρει. Οι απυροσφράγιστες κυψέλες είναι ο πιο εύκολος στόχος. Ακόμη και αν δεν έχετε κωδικό και μελισσοκομικό βιβλιάριο, αγοράστε πυροσφραγίδα και τυπώστε το όνομα σας επάνω. Σώνει μελίσσια!

5η συμβουλή
Μην φέρνετε στο μελισσοκομείο σας ξένους ανθρώπους χωρίς να τους γνωρίζετε καλά. Όσος περισσότερος κόσμος γνωρίζει το μελισσοκομείο σας και όλα τα μυστικά σας, τόσο πιο εύκολο είναι να πέσετε θύμα κλοπής. Πάνω στο συγκεκριμένο θέμα, με τις διαστάσεις που έχει πάρει χρειάζεται μυστικοπάθεια. Μην αποκαλύπτεται ποτέ τη θέση της κάμερας, η την κυψέλη που έχει το gps. Σε κανέναν!

6η συμβουλή
Βάλτε πινακίδα προειδοποίησης! Ότι τα μελίσσια ελέγχονται δορυφορικά, οτι παρακολουθούνται. Έχει πολύ καλό αποτέλεσμα. Δεν κοστίζει πολύ, και αποτρέπει πολλούς.

7η συμβουλή
Βάλτε μια τέτοια σανίδα, και όποιος κάνει το λάθος και πάρει το δρόμο για το μελισσοκομείο σας, δεν θα προλάβει να πάει μακριά...


Ο κλέφτης στηρίζεται στο ότι κανένας δεν θα δώσει σημασία στις τοποθετημένες κυψέλες που έκλεψε. Κανείς δεν θα ενδιαφερθεί !!! Εκεί είναι που πρέπει να ενδιαφερθούμε εμείς οι συνάδελφοι μελισσοκόμοι και να ενεργούμε με συλλογική συνείδηση!πηγες http://www.bees.gr/klepsies/ http://orinimelissa.blogspot.gr/  http://klemmenikipseli.blogspot.com