Η θέα στο δυτικότερο άκρο του νησιού με τα αερίδια που ασπρίζουν την θάλασσα και τα απόκρημνα βουνά είναι καταπληκτική. Ο φάρος επίσης ένα κομψοτέχνημα. Είναι ο παλαιότερος των Βαλκανίων (ή από τους παλαιότερους) και αναφέρεται ως ο μεγαλύτερος στην Ελλάδα, λογικά σε φωτοβολία (25ν.μ.). Το Ακρωτήρι Πάπας ή Κάβο Πάπας, στο οποίο βρίσκεται ο παλιός φάρος, στο νοτιοδυτικότερο άκρο της Ικαρίας, λεγόταν κάποτε Κάβο Μαύρο. Σύμφωνα με την παράδοση, έλαβε το όνομά του από έναν Πάπα που ναυάγησε στην περιοχή καθώς πήγαινε από τη Ρώμη στην Κωνσταντινούπολη πριν από 700 χρόνια περίπου. Άλλοι λένε ότι σώθηκαν όλοι και άλλοι ότι ο Πάπας ήταν ο μόνος που σώθηκε.
Ήταν κάπου το 1815 όταν η Οθωμανική αυτοκρατορία ύστερα από τις έντονες πιέσεις των Καπουδάν-πασάδων της (ναυάρχων) προγραμμάτισε και άρχισε την ανέγερση φάρων στις Ελληνικές θάλασσες για την βελτίωση της ναυσιπλοΐας στα Ελληνικά νησιωτικά συμπλέγματα. Έτσι το 1884 με φιρμάνι που εξέδωσε η Μεγάλη Πύλη και υπόγραφε ο σουλτάνος Μαχμούτ Β’ έφτασε η σειρά του κάβου Πάπα. Η Γαλλική Εταιρία Φάρων ανέλαβε την κατασκευή του έργου το 1886 ή 1890. Ιστιοφόρα φορτηγά πλοία φόρτωσαν ποσότητες Μαλτεζόπλακας, ένα είδος επίπεδης πέτρας πού μοιάζει με κεραμική, από τις ακτές της Μάλτας, φόρτωσαν και πορσελάνη από την Μήλο και μετέφεραν αυτά τα δύο βασικά οικοδομικά υλικά στην απόκρημνη ακτή του κάβο Πάπα. Εκεί έστρωσαν σιδερόραγιες στον γκρεμό και με βαγονέτα που τα τραβούσαν και τα ανέβαζαν πάνω οι σκληροί Νικαριώτες εργάτες χτίστηκε μέσα σε δυο χρόνια ο φάρος. Βρίσκεται σε ύψος 64 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας και είναι χτισμένος κυλινδρικά, για καλύτερη προστασία από τους ακραίους περιμετρικούς ανέμους της περιοχής. Το ύψος του κυλινδρικού του πύργου είναι 11 μέτρα. Εντάχθηκε στο Ελληνικό φαρικό δίκτυο μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-13. Τότε και έως πριν έξη χρόνια λειτουργούσε με πετρέλαιο και ήταν ορατός στα 28 μίλια.
Ήταν κάπου το 1815 όταν η Οθωμανική αυτοκρατορία ύστερα από τις έντονες πιέσεις των Καπουδάν-πασάδων της (ναυάρχων) προγραμμάτισε και άρχισε την ανέγερση φάρων στις Ελληνικές θάλασσες για την βελτίωση της ναυσιπλοΐας στα Ελληνικά νησιωτικά συμπλέγματα. Έτσι το 1884 με φιρμάνι που εξέδωσε η Μεγάλη Πύλη και υπόγραφε ο σουλτάνος Μαχμούτ Β’ έφτασε η σειρά του κάβου Πάπα. Η Γαλλική Εταιρία Φάρων ανέλαβε την κατασκευή του έργου το 1886 ή 1890. Ιστιοφόρα φορτηγά πλοία φόρτωσαν ποσότητες Μαλτεζόπλακας, ένα είδος επίπεδης πέτρας πού μοιάζει με κεραμική, από τις ακτές της Μάλτας, φόρτωσαν και πορσελάνη από την Μήλο και μετέφεραν αυτά τα δύο βασικά οικοδομικά υλικά στην απόκρημνη ακτή του κάβο Πάπα. Εκεί έστρωσαν σιδερόραγιες στον γκρεμό και με βαγονέτα που τα τραβούσαν και τα ανέβαζαν πάνω οι σκληροί Νικαριώτες εργάτες χτίστηκε μέσα σε δυο χρόνια ο φάρος. Βρίσκεται σε ύψος 64 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας και είναι χτισμένος κυλινδρικά, για καλύτερη προστασία από τους ακραίους περιμετρικούς ανέμους της περιοχής. Το ύψος του κυλινδρικού του πύργου είναι 11 μέτρα. Εντάχθηκε στο Ελληνικό φαρικό δίκτυο μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-13. Τότε και έως πριν έξη χρόνια λειτουργούσε με πετρέλαιο και ήταν ορατός στα 28 μίλια.
Διέθετε εντυπωσιακό οπτικό, μοναδικό έργο τέχνης σε όλη την Ελλάδα και κατά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο μετατράπηκε σε φυλάκιο των Ιταλών. Αρκετές ανακατασκευές και αντικαταστάσεις, σε μηχανικά και δομικά μέρη του φάρου, έλαβαν χώρα μέχρι το 2000 και σήμερα δεν χρειάζεται παραπάνω από ένα άτομο για τη συντήρηση του φάρου, αφού ο καινούριος μηχανισμός είναι πλήρως αυτοματοποιημένος, αν και υποδεέστερος του παλαιότερου, όσον αφορά το φως που εκπέμπει. Σήμερα ο Φάρος είναι ηλεκτρικός, ορατός από τα 22 μίλια και έχει την δυνατότητα σε διακοπή ρεύματος να λειτουργεί με μπαταρίες για πάνω από δέκα νύχτες. Λειτουργεί πλέον με ρεύμα και διαθέτει 4 φαροφύλακες-Δύο προϊσταμένους και δύο υπαλλήλους ,που εναλλάσσονται σε βάρδιες. Επίσης θεωρείται και φυλάκιο του ναυτικού και έχει δύο φαντάρους φωτογραφια .Lefteris Koutoufaris http://7gym-laris.lar.sch.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου